Islands of Now toont hoe onze studenten samen leren maken. Geen losse eilanden, maar verbonden plekken waar ambacht, technologie en verbeelding elkaar versterken. In realistische opdrachten met échte partners bouwen zij aan oplossingen voor nu—en aan de professionals van morgen.
Islands of Now: niemand is een eiland.
In deze expostie presenteren we, wederom een diverse collectie werken die studenten hebben gecreëerd in de disciplines meubelontwerp, fotografie, film, mode en interieurontwerp en future enginering. Elk werk weerspiegelt de sterke betrokkenheid met de hedendaagse uitdagingen. Studenten worden niet alleen opgeleid in hun vakgebied, maar ontwikkelen tijdens hun studie ook een scherp bewustzijn van de sociale en maatschappelijke kwesties die ons vandaag de dag bezighouden. De projecten tonen hun reflectie op de wereld en hun plaats daarin, met een nadruk op de waarden duurzaamheid, diversiteit, inclusie en innovatie.
1.Samenwerken & leren in realistische context
Binnen KW1C leiden we doelbewust een nieuwe generatie professionals op die gemakkelijk over grenzen heen beweegt: makers en denkers die hun vak verstaan, en soepel bewegen tussen disciplines, rollen en perspectieven.
De samenleving en arbeidsmarkt veranderen in hoog tempo; beroepen worden hybrider, teams diverser en vraagstukken complexer. In zo’n context is samenwerken geen bijzaak, maar de kern van professioneel en menselijk handelen—zowel interdisciplinair, waar kennisgebieden elkaar doordringen, als multidisciplinair, waar verschillende expertises naast elkaar samen waarde creëren.
2.AI-lab als katalysator
Onderzoekend werken met AI is daarin een belangrijk onderdeel. In ons onderwijs nodigen we studenten uit om AI te gebruiken als instrument voor verkenning, analyse, ontwerp en reflectie. Dat schuurt soms met meer traditionele werkwijzen en taal, maar juist dat spanningsveld is vruchtbaar: het dwingt tot precisie, expliciete keuzes en tot het ontwikkelen van een gedeelde taal tussen ambacht en technologie. Studenten leren duidelijke onderzoeksvragen te stellen, bronnen kritisch te checken, stap voor stap proefversies te maken en elkaar gerichte feedback te geven. Vaardigheden die hen weerbaarder en creatiever maken.
Het AI-lab van KW1C fungeert hierbij als open werkplaats en veilige leeromgeving. Studenten en docenten onderzoeken er samen wat nieuwe tools kunnen, vergelijken methodes, bouwen werkroutines op en spreken heldere ethische kaders af. Nu al merken we de opbrengst: snellere iteraties, scherpere analyses, rijkere conceptontwikkeling en betere onderlinge afstemming. Het ambacht verdwijnt niet; het wint juist aan diepgang doordat digitale mogelijkheden en vakmanschap elkaar versterken.
Over Koning Willem I College
Het Koning Willem I College richt zich op middelbaar beroepsonderwijs. Jaarlijks volgen 18000 studenten een beroepsopleiding op 13 locaties in Noordoost Brabant. Studenten volgen praktijkgericht onderwijs aansluitend op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Als community college leggen we de verbinding met het werkveld. Het onderwijsaanbod van KW1C vertegenwoordigt alle denkbare disciplines. KW1C maakt deel uit van het UNESCO-scholennetwerk.