(Re)materialised is een tentoonstelling waarin ontwerpers over het hoofd geziene materiaaleigenschappen herinterpreteren in nieuwe vormen en narratieven. Met experimentele benaderingen verkent ze drie materialen, onthult verborgen potentieel en nodigt bezoekers uit nieuwe perspectieven te ontdekken.
Over het hoofd geziene materialen
(Re)materialised is een tentoonstelling die conventionele opvattingen over materialen deconstrueert en nieuwe narratieven voorstelt. Dit begint bij de vraag hoe materialen traditioneel zijn gewaardeerd en begrepen. Elementen die ooit als gebrek werden gezien, en daardoor vaak verborgen of vermeden, worden hier als esthetiek beschouwd. Scheuren in klei, het gebruik van natte mallen die traditioneel uit de keramische praktijk werden geweerd, en weggegooide kartonnen dozen worden gepresenteerd als essentiële materiaaleigenschappen. Deze benadering doorbreekt de conventionele relatie tussen materiaal en ontwerp en nodigt het publiek uit zich voor te stellen hoe materialen gevoelens en verhalen kunnen overbrengen voorbij hun functionele rol. Binnen de experimentele context van Dutch Design Week moedigt dit onderzoek bezoekers aan materialen opnieuw te overwegen en nieuwe perspectieven te ontdekken.
Experimentele methodes
De tentoonstelling omvat drie projecten die elk zijn eigen benadering volgt, maar toch nauw met elkaar verbonden zijn. Yeeun werkt bewust met gedroogde klei, normaal vermeden in keramiek, om scheuren zichtbaar te maken en ze te beheersen, zodat ze die als patronen op cilindervazen kan verwerken. Haejune herintroduceert de “natte mal”, doorgaans uitgesloten in keramisch gieten, om haar eigen methode te ontwikkelen. Door de dikte van het porselein zorgvuldig te variëren ontstaan objecten die, eenmaal verlicht, patronen onthullen dankzij variaties in transparantie, gepresenteerd als een hangende mobiel. Euna neemt de geassembleerde kartonnen dozen als vertrekpunt. Wat ooit een symbool was van instabiliteit en vergankelijkheid, is hervormd tot stevige, steenachtige meubel. Dit werk weerspiegelt haar verlangen naar een gevoel van stabiliteit. Samen doorbreken de drie projecten conventionele regels en transformeren onderschatte of verworpen aspecten tot nieuwe esthetiek en waarden.
Herconstrueerde narratieven
Door deze drie benaderingen samen te brengen, reconstrueert (Re)materialised zowel materialen als narratieven. Elk project begint met het deconstrueren van conventionele methodes en percepties en ontwikkelt via experimenten een nieuwe ontwerptaal, gebaseerd op de fundamentele eigenschappen van het materiaal. De tentoonstelling gaat verder dan het tonen van fysieke objecten: ze heroverweegt onze relatie met materialen en stelt nieuwe mogelijkheden van interpretatie voor. Hier worden scheuren gezien als schoonheid in plaats van gebrek, afwijzing omgezet in potentieel en instabiliteit getransformeerd tot stabiliteit. Vanuit dit perspectief worden bezoekers uitgenodigd na te denken over waarden die zij lang vanzelfsprekend vonden en verborgen verhalen te ontdekken in de objecten om hen heen. Uiteindelijk biedt (Re)materialised de ervaring om het vertrouwde met nieuwe ogen te bekijken en nieuwe mogelijkheden te ontdekken in wat lang over het hoofd werd gezien.