Mirusi Mergina neemt je mee in een levende compositie, in real time gevormd door het ritme van haar lichaam.
Resonance of the Self
In een ruimte waar de duisternis fluistert en vertraagt, word je uitgenodigd om naar binnen te keren. De nuances van haar fysieke en emotionele toestand geven vorm aan de compositie. Zo ontstaat een landschap dat ademt, luistert en antwoordt.
Jij bent geen passieve toeschouwer, maar een stille getuige van haar kwetsbaarheid. Luisteren wordt een vorm van verbinding. Met de kunstenaar, maar ook met jezelf.
In deze zintuiglijke installatie vervagen de grenzen tussen componist en compositie, tussen performance en aanwezigheid. Centraal in Mirusi Mergina’s werk staat één vraag:
Hoe kunnen we dieper luisteren — naar de ander, en naar onszelf?
Waar het begon
Dit project ontstond uit een diepe fascinatie voor psychologie, kwetsbaarheid en een verlangen om de grenzen tussen lichaam, klank en publiek te laten vervagen. In de kern ligt een zoektocht naar wat het werkelijk betekent om je op de meest intieme wijze met muziek te verbinden — waar de componist niet losstaat van de compositie, maar er volledig in aanwezig is. Het nodigt uit tot een gedeelde luisterruimte, waarin aanwezigheid zelf het medium voor verbinding wordt.
Mede mogelijk gemaakt door Effenaar Lab
Mirusi Mergina werd geselecteerd voor Hybrid Music Vibes 2025, een traject voor muzikale makers om de grenzen tussen kunst en technologie te verkennen en vernieuwende muzikale ervaringen te creëren. Het project werd financieel ondersteund door Effenaar Lab met haar partners: Fontys Rockacademie, Thunderboom Records, Bureau moeilijke dingen en Cultuurloket Digitall.
Over Mirusi Mergina
In haar werk verkent ze de verborgen delen van de ziel aan de hand van Jungiaans schaduwwerk. Door kwetsbaarheid en duisternis te omarmen, creëert ze een ruimte waarin introspectie centraal staat.
Ze stond op internationale festivals als Roadburn, U? Le Guess Who? en Brutal Assault.