Een thuis voor iedereen zonder drempels, andere geluiden en stemmen die we nu niet horen. Social label werkt aan een empathische samenleving waarin we de spelende mens vieren. Deze installatie met 3 nieuwe labels en multidisciplinaire korte film worden gepresenteerd bij de Social hub Eindhoven.
Sol en de thuisvaarders (multidisciplinaire korte film), een zoektocht naar een gevoel van thuis
Ongeacht je achtergrond of afkomst creëren we samen een wereld waar iedereen zich thuis voelt. Het Social label Lab is een tussenhaven waar je gewoon kunt zijn, waar alle stemmen gehoord worden. Sol, he/she, onze mascotte, staat voor geluk en gelijkwaardigheid. Sol is ook de lengte van een zonnedag op Mars en houdt de wereld draaiend. Je krijgt een inkijkje in de wereld die we samen vormgeven. Schrijver/cabaratière Katinka Polderman ging in gesprek met deelnemers van Social label ateliers, werkplaatsen Cello zorg en De Winkel die Werkt, AZC’s Den Bosch over wat thuis voor betekent. Dit vormt het uitgangspunt voor het scenario ‘Sol en de thuisvaarders’. Met deze multidisciplinaire productie willen we een positief inclusief geluid de wereld insturen. De productie is live gespeeld en opgenomen in het Social label Lab in Den Bosch.
Concept: Petra Janssen (studio Boot) en Simone Kramer (C-mone);
Scenario: Katinka Polderman (Poldermanie)
Regie: Marc van Loon (Iconic stories)
Ateliers: beweging/Kelly Vanneste (Move), kostuums/Brigit Vermeulen (Crafts),Harm de Veer (Assembly)
Scenografie & publicatie: Petra Janssen & Edwin Vollebergh (studio Boot)
Film: Ton Vorselaars (Fullframe)
Social label > CHARM
Bedelarmband i.s.m. kunstenaar/designer Ted Noten (Atelier Ted Noten), vrouwen uit AZC’s/COA ’s-Hertogenbosch en Assembly atelier in het Social label Lab. Na diverse sessies vertelden vrouwen gevlucht uit diverse landen waaronder Syrië, Irak, Iran, Colombia, Somalië en Eritrea hun persoonlijke verhalen. Samen met Ted Noten gingen ze tijdens een vijftal workshops op zoek naar symbolen die voor hun reis stonden. Ted Noten ontwierp een sieraad dat je zelf kunt aanvullen met twaalf bedels die uitdrukking geven aan de verhalen van vrouwen uit AZC’s.Een bedelarmband als universeel sieraad dat in veel culturen bekend is.
Social label > COOKIE
Niet zomaar een koekje bij de koffie! Wekelijks komt de Koekjesclub samen in het Social label Lab. Het gaat om laagdrempelige inloop voor uitwisseling tussen mensen vanuit een open blik naar andere culturen. Geuren en smaken herinneren aan thuis. Vrouwen uit alle werelddelen brachten o.l.v. chefkok Jamie Adelmeijer hun specerijen in, zoals mahleb dat veel in de keuken uit Midden Oosten (oa Syrie, Turkije, Iran) wordt gebruikt, merkén uit Chili, kurkuma en kardemom uit de Aziatische keuken (oa India en Bangladesh). Hieruit ontstond een ‘multiculti koekje’, mix van specerijen uit allerlei culturen wat smaakvol en eenvoudig met de hand overal te maken is. Tijdens de Dutch Design Week presenteren we Social label > COOKIE in een speciaal koekblik ontworpen door studio Boot met het verhaal om zelf aan de slag te gaan. Te zien op twee plekken: installatie LABland in de Social Hub en in de vrouwen-expo Redbox op Strijp-S Eindhoven.