Shanidar X verrijst uit de schaduw van de diepe tijd – een sculpturale meditatie over de oeroude menselijke impuls om te creëren.
De oorsprong van beeld, symbool en intentie
Geïnspireerd door de eeuwenoude visuele lexicons die te vinden zijn in de grotschilderingen van Lascaux en Chauvet, brengt dit werk de vroegste gebaren van het maken tot leven, lang voordat het concept 'ontwerp' bestond.
In deze oeroude ruimtes – grotten geëtst met pigment en adem – ontmoeten we de oorsprong van beeld, symbool en intentie. Shanidar X trekt een lijn van deze rauwe uitingen van expressie naar onze huidige conditie, niet om het verleden te esthetiseren, maar om de aanhoudende, onopgeloste behoefte in ons bloot te leggen om een ​​stempel te drukken. Dit is niet ontwerp als functie of nut, maar maken als instinct – als een existentiële noodzaak.
De sculpturen fungeren als kanalen naar een tijd waarin schepping een spirituele en overlevingsgedreven handeling was – een handeling die de mens met de wereld verbond door middel van mythen, rituelen en materie.
Voordat er sprake was van ambacht, architectuur of product, was er kunst maken
Door namen als Lascaux, Chauvet en Shanidar aan te halen – een archeologische vindplaats waar Neanderthalers mogelijk hun doden hebben begraven – nodig ik uit tot een confrontatie met het diepe, onopgeloste mysterie van waarom we dingen creëren in een omgeving die onze moderne drang naar zelfrepresentatie en entertainment optroept.
In Shanidar X is de grot niet alleen een fysieke ruimte, maar ook een conceptuele: een drempel tussen duisternis en licht, aanwezigheid en afwezigheid, menselijk en meer-dan-menselijk. Deze werken bestaan ​​niet als artefacten of recreaties, maar als hedendaagse echo's van een kracht die ouder is dan taal – een kracht die ten grondslag ligt aan alle vormen van culturele productie.
In de context van de Dutch Design Week weigert Shanidar X zich te categoriseren. Het positioneert zich in de beeldende kunst, als een herinnering dat er vóór ambacht, architectuur of product bestond, kunst werd gemaakt – niet geboren uit bruikbaarheid, maar uit verwondering, angst, verhalen vertellen en ontzag.
Over Johannes Holt Iversen
COVA is jouw gids in de zoektocht naar kunst die ertoe doet – authentieke, originele werken van echte kunstenaars. Geen massaproductie, geen zielloze decoratie, maar kunst met karakter, gemaakt door mensen met een verhaal. Kunst die jouw ruimte verrijkt en waar je trots op kunt zijn – thuis of op kantoor, vandaag én over 10 jaar. Geen trends, geen kopieën – maar toekomstig erfgoed.