Tessa toont kleien torso’s in diverse tinten en onderzoekt etniciteit, gelijkheid en de kracht van vrouwen, terwijl ze vraagt waar empathie eindigt en inbreuk begint. Kyungmi, met “live, stock?”, plaatst een hond en een mens naast elkaar in een doos om de grenzen tussen beschaving en animaliteit te
Identity
Tessa reconstrueert torso’s van vrouwen in verschillende kleurtinten en behandelt thema’s als etniciteit, gelijkheid en de versterking van vrouwen. In deze tentoonstelling worden haar torso’s op ooghoogte opgehangen, waardoor ontmoetingen ontstaan waarin bezoekers zelf bepalen hoe zij reageren op hun blik. De torso’s dragen keramische korsetten die oude opvattingen over vrouwelijkheid in een hedendaagse context spiegelen. Daarmee benadrukt Tessa de kracht van vrouwen en hun gelijke positie naast mannen, terwijl zij kritisch haar eigen positie bevraagt: “Als witte Nederlandse vrouw, kan ik de gezichten van gekleurde vrouwen boetseren? Waar eindigt empathie en waar begint inbreuk?”
Kyungmi onderzoekt de menselijke animaliteit, uitgaande van de provocatie “live, stock?”. Zij vraagt: “Mens, werktuig, dier opnieuw mens?” Deze cyclische vraag heroverweegt fundamenteel de definitie van bestaan en waarde. In dit werk creëert zij menselijke en dierlijke figuren, die gelijkwaardig naast elkaar in een doos worden geplaatst. Het narratief dat zich daarin ontvouwt laat zien dat verlangen, beschaving en instinct onscheidbaar zijn van animaliteit, terwijl het bevraagt wat wij werkelijk geloven dat het betekent om mens te zijn.