"Use Like Play" herdenkt huiselijke objecten als plekken van nieuwsgierigheid. Het is een mechanische bel waarin een tandwiel ritme geeft.Meer dan een gebruiksvoorwerp zoekt het project balans tussen functionaliteit en speelsheid en nodigt mensen uit vreugde in rituelen.
Use Like Play
Use Like Play wil de grenzen van functionaliteit verleggen door het nuttige en het speelse in balans te brengen. Het ziet huishoudelijke objecten niet enkel als gebruiksvoorwerpen, maar als interactieve metgezellen die nieuwsgierigheid wekken, verrassingen bieden en rituelen toevoegen aan het dagelijks leven. In een wereld waar efficiëntie overheerst, raakt het plezier van gebruik vaak verloren. “Use like play” betekent gebaren veranderen in momenten van plezier, routine in verkenning, en mensen de kans geven te pauzeren, te interageren en vreugde te herontdekken.
Het ontwerp is een mechanische bel die op deur, muur of tafel kan worden geplaatst. In plaats van een knop te drukken draait de gebruiker een tandwiel dat een lineair mechanisme activeert en de bel laat klinken—een functioneel gebaar dat speels wordt. Hoewel het begon als deurbel, was het nooit bedoeld dat te blijven. Het kan ook dienen als wekbel, servicebel of als tastbaar object dat verrassing en ritueel toevoegt. Geïnspireerd door het pendule-achtige ritme maken de tandwielen de functie mogelijk en dienen zij als signalen die mensen uitnodigen om te draaien, aan te raken en te spelen.