āLet the Monster Speakā is een interactief, op AI gebaseerd educatief spel voor gezinnen. Het creĆ«ert een ruimte waarin ouders en kinderen samen complexe maatschappelijke kwesties kunnen verkennen via het verbeeldende perspectief van monsternarratieven.
Monsternarratieven
Het project is gebaseerd op onderzoek naar hoe monsters worden gecreƫerd en waarom mensen monsternarratieven nodig hebben. Het introduceert vier soorten monsters:
Zondebok ā verzonnen om wangedrag te verdoezelen
Spiegel ā gebruikt om te definiĆ«ren en te versterken wat als āmenselijkā geldt
Mascotte ā uitgebuit voor economische of symbolische waarde
Heldenschepper ā bestaand om helden voort te brengen
Elk type verwijst naar belangrijke themaās zoals roddelvorming, discriminatie, sociale hiĆ«rarchie, mediabeĆÆnvloeding en post-humanistische perspectieven. De kern van het project ligt in het toegankelijk en bespreekbaar maken van deze abstracte concepten, vooral voor een jong publiek. Bezoekers worden uitgenodigd en aangemoedigd om het verhaal mee vorm te geven door het āmonsterā te laten spreken, en zo de waarheden te onthullen die vaak achter fantasie verborgen liggen. Ze gaan in interactie met een AI-verhalensysteem dat unieke monsterverhalen en bijbehorende AR-beelden genereert. Na het kiezen van een thema worden ze begeleid in een interactieve ervaring waarin ze samen met de AI verhalen creĆ«ren en reflecteren op themaās rond sociale dynamiek, machtsstructuren en mediabeĆÆnvloeding.
Over Xiaomin Fan and Zhen Wu
Zhen Wu is een onderzoeker, ontwerper en interactieve kunstenaar. Ze richt zich op speelse interactie, sensoriële interfaces en opkomende kunstvormen. Als promovendus onderzoekt ze hoe sensoren geïntegreerd kunnen worden in interactieve kunst die zich op onvoorspelbare manieren ontwikkelt.