Zoeken

Sluit zoeken
4TU Design United Expo

The Digital Detoxery

Een speculatieve winkel met denkbeeldige producten die helpen je mentale gezondheid te beschermen in het sociale media tijdperk

Fictional Products for Social Media Wellbeing — © Emma Eisma

Het project nodigt kijkers uit om na te denken over hun relatie met sociale media. Het vertaalt de verhalen van jonge mensen naar fysieke welzijnsproducten, en biedt de mogelijkheid om persoonlijke interpretaties te delen van hoe sociale media het mentale welzijn beïnvloeden.

Sociale Media en de Maatschappij

Persoonlijk maak ik me erg veel zorgen om de groeiende macht van Big Tech bedrijven die onder het mom van capitalisme zo veel mogelijk data van gebruikers verzamelen om zo die gegevens door te verkopen aan adverteerders.

Sociale media platforms worden zo gemaakt zodat ze verslavend zijn. Hoe langer jij op je telefoon zit, des te meer geld er in het laatje van de Big Tech bedrijven ligt. De impact van dit winst perspectief wordt langzaam steeds duidelijker.

Je ziet aan documentaires en series zoals de Social Dilemma & Adolescence dat de maatschappelijke impact van dit soort Big Tech bedrijven gigantisch is (en alleen maar meer blijft groeien).

Het is nu de tijd om na te denken over de toekomst

Ik geloof dat nu het moment is om als maatschappelijk ontwerper, samen met mensen ons af te vragen wat we ethisch wel en niet acceptabel vinden. We staan aan de voet van een nieuwe maatschappelijke verandering waarbij we ethischer en mensgerichtere oplossingen gaan zoeken voor welzijnsproblemen zoals sociale media.

Over Noortje van Velzen

Als social designer ontwerp ik graag voor én samen met mensen. De maatschappij blijft zich constant veranderen en er zal altijd een situatie bestaan waarin creatieve en empathische ontwerpers nodig zijn om mee te denken met problemen die te maken hebben met het welzijn van mensen.