Judith vertaalt spreekwoorden en uitdrukkingen naar kinetisch werk, de bewegende sculpturen trekken de aandacht van de kijker. Er is ruimte om na te denken over thema’s als vergankelijkheid. De titels van de werken worden vaak gezien als aforismen. Beeld en taal worden samen één in de sculpturen.
Vergankelijkheid
Bij het werk "Nothing lasts forever” staat verandering centraal. Het breiwerk is gebreid in een vorm die in het werk constant verandert. De draad wordt langzaam losgetrokken en het breiwerk zal uiteindelijk vergaan. De losgetrokken bundel draad behoudt de geluste vormen door het geheugen van het materiaal. Het tekent een proces van een gemaakte vorm in gespannen draad die terugkeert naar een eerder, maar toch ander stadium. Veranderen we zelf ook constant, zonder dat we het eigenlijk door hebben?
Doelloos
Als de hamer niet langer op de spijker slaat, wat is dan nog het doel van de hamer? Kan een gebruiksvoorwerp zich nutteloos voelen? De uitdrukking “dat slaat nergens op” betekent dat iets geen zin heeft. In het werk lijkt de hamer te vallen en zichzelf weer omhoog te werken. De zwaartekracht is zichtbaar in de beweging, waarbij de hamer makkelijk naar beneden valt, maar ook moeite heeft om weer omhoog te komen. De titel “de wraak van de spijker” zegt iets over de relatie tussen de spijker en de hamer. Het lot van een spijker is dat deze wordt geslagen door de hamer, maar wat zou een spijker terugdoen als die dat kon?
Spiraling
Vanuit het midden van de cirkel wordt de spiraal in een constant draaiende beweging gebracht. De cirkels die zich steeds weer opnieuw vormen, nemen je blik mee. Cirkels gaan in cirkels en vormen samen de spiraal. Er ontstaat een oneindige herhaling van een beweging waar je mogelijk niet meer uitkomt. Spiraling is een emotionele staat waarin sterke gedachten kunnen leiden tot een vicieuze cirkel. Is het mogelijk om verandering te zien, zelfs als iets oneindig lijkt?