In dit project hebben we een hoogbegaafd kind geholpen door middel van co-design. Door met het kind en zijn vader samen te werken tijdens het ontwerp proces, hebben we een product, dat is afgestemd op de behoeften van de co-designer, gemaakt.
Project introductie
Voor het project 'Design for specific users' is ons gevraagd om samen te werken met een co-designer, iemand die actief met de groep samenwerkt om ​​de co-designer te helpen door middel van een ontworpen product. Het projectteam werkte met een hoogbegaafd kind wie, dankzij de hoogbegaafdheid niet mee kon draaien met het reguliere onderwijs. De zesjarige co-ontwerper had moeite met communiceren, maar kon al wel calculus, een vak dat normaal gesproken bestemd is voor universitaire studenten. De vader van het kind vulde de communicatiekloof grotendeels op. De samenwerking tussen de co-ontwerper, zijn vader en de groep resulteerde in een oplossing voor een gebruikers specifiek probleem.
Project proces
Het ontwerpproces begon met meetings om het hoogbegaafde kind te leren kennen en te begrijpen hoe hij het beste communiceerde. Daarna hebben we gezamenlijke brainstormsessies gehouden, waarbij het kind de ruimte kreeg om op zijn eigen manier ideeën te uiten. Het doel was om veel verschillende opties te creëren, zodat hij kon verkennen en kiezen wat goed voelde. Gaandeweg nam het project onverwachte wendingen die zijn individualiteit en creativiteit weerspiegelden.
Op basis van de informatie die tijdens de brainstormsessies werd verzameld, ontwikkelden we verschillende concepten die we in volgende sessies presenteerden. Aan de hand van deze concepten kregen we nieuwe inzichten die leidden tot een tweede ronde van ideeën, waaruit we het eindproduct samenstelden.
MathBlox biedt ruimte voor individualiteit en creativiteit door middel van open spel en leren. Bovendien staat het voor open onderwijs, waarbij niet alleen de wiskundige sterke punten van het kind worden gerespecteerd, maar ook zijn instincten. De blokken zijn gemaakt in de favoriete kleuren van het kind en voorzien van wiskundige tekens, waardoor ze duidelijkheid bieden voor de leerkracht en creative vrijheid stimuleren.
Project reflectie door middel van gebruik van het product
Nadat het project eind april was afgerond, hebben we het prototype van het product aan de medeontwerper gegeven. Dit prototype bestond uit 250 MathBlox-blokken, een instructieboekje, een whiteboardstift, een doekje om te wissen en een opbergtas. De whiteboardstiften kunnen worden gebruikt om op de blanco tegels te schrijven als de co-designer nieuwe notaties leert.
Half september hebben we geïnformeerd naar het huidige gebruik van ons product. De ouders reageerden enthousiast. MathBlox werd nog steeds gebruikt door de co-designer. Niet alleen volgens het meegeleverde boekje, maar ook in andere wiskundige toepassingen, zoals zijn calculuslessen, of als labels terwijl de co-designer iets sorteert. Dit toont de effectiviteit van MathBlox aan en het vermogen om ruimte te bieden voor open spel en leren.