Micro Orchestrism is een audiovisuele installatie die de relatie mensāgist herdefinieert als creatieve samenwerking, door fermenterende gist voor sake als muzikale medecomponisten te zien. Het verbindt het brouwen van sake en gagaku als kunst van samen schoonheid scheppen met niet-mensen.
Wie is de maker: alleen de mens, of ook de gist?
Te midden van recente moderne technologieën die ons vaak van organische processen vervreemden, keren we terug naar fundamentele vragen: hoe kunnen we aandachtiger relaties aangaan met de microscopische werelden die ons in stand houden? Micro Orchestrism nodigt bezoekers uit om traditionele hiërarchieën van creatieve expressie ter discussie te stellen door fermenterende gist als muzikale mede-makers te positioneren. Geïnspireerd door traditionele sake-brouwpraktijken presenteert deze installatie fermentatie zowel als oeroude technologie als als collaboratieve kunstvorm. Het systeem registreert de microbelletjes die ontstaan door de ademhaling van gist tijdens de fermentatie en vertaalt deze biologische processen in klanken van traditionele gagaku-instrumenten. Zo ontstaat een zich voortdurend ontwikkelende muzikale compositie, gezamenlijk gecreëerd door zowel menselijke performers als micro-organismen, die nieuwe vormen van samenwerking tussen soorten verkent.
Gagaku: samen schoonheid weven met het meer-dan-menselijke
Gagaku, Japans oeroude hof- en ceremoniĆ«le muziek, heeft haar modi, praktijken en instrumenten van natuurlijke materialen met opmerkelijke continuĆÆteit meer dan veertien eeuwen lang behouden. In tegenstelling tot benaderingen die āruisā zuiveren op zoek naar een definitief meesterwerk, wordt gagaku vooral in de open lucht uitgevoerd en verwelkomt het juist contingentiesādennenwind, het murmelen van een rivier, zelfs het huilen van een babyādie in de schoonheid worden opgenomen. Het klankbeeld van gagaku is rijk aan boventonen en ruis, texturen die in de natuur overvloedig aanwezig zijn. Kan gagaku, in het licht van deze observaties, worden gelezen als muziek die in samenspel met de natuur wordt uitgevoerd? In deze installatie weven door mensen gespeelde gagaku en tonen van gagaku-instrumenten die door de ademhaling van gist worden getriggerd samen een levend klanklandschapāeen voortdurende oefening in het mede-scheppen van schoonheid met niet-menselijk leven, die traditionele en hedendaagse klankpraktijken met elkaar verbindt.
Zorg of controle? Een onderhandeling met micro-organismen
In de fermentatie zijn micro-organismen de voornaamste scheppers van smaak. Zijn zij louter door mensen aangestuurde volgers, of ook makers? Geworteld in het Japanse animismeāde opvatting dat geest en āagencyā ook buiten het menselijke aanwezig zijnāspreken sommige Japanse sake-brouwers over micro-organismen alsof die wil en gevoel hebben. Met al hun zintuigen ālezenā zij de āstemā van micro-organismen om hun toestand te duiden en werken zij met hen samen om smaakdiepte te bereiken. Zoān houding toont respect en zorg, maar brouwers sturen ook microbiĆ«le omgevingen om een consistente smaak te borgen. Zo ontvouwt sakebrouwen zich als een kunst van onderhandeling tussen mensen en micro-organismen. In onze drang naar technologische vooruitgang missen we vaak de verfijnde biotechnologieĆ«n die menselijke culturen al millennia dragen. Deze installatie suggereert dat de toekomst van kunstātechnologieāsamenleving niet enkel in digitale innovatie ligt, maar ook in hernieuwde aandacht voor levende processen die voorafgaan aan en uitstijgen boven menselijk ontwerpāprocessen die tot ons kunnen spreken, als we praktijken van luisteren cultiveren.