Zoeken

Sluit zoeken
Art Tech Fun AI Robots Manifestations

Fashion: The Blessed Blooms of Broken Things

The Blessed Blooms of Broken Things

Deze collectie navigeert door een verhaal van identiteit, de nostalgie van opgroeien als drieling, en queerness. Ze duikt in de historische tegenstellingen tussen queerness en religie, terwijl deze ogenschijnlijk tegenstrijdige begrippen worden samengebracht in ontwerpen en personages.

Een speelse metafoor voor de heimelijk queer kardinaal. Hij hult zich in een lange soutane die een gevoel van beperking geeft. Versierd met vers geconserveerde viooltjes uit mijn geboortedorp, Ermelo, in een glanzend materiaal. Een verwijzing naar hoe bloemennamen begin 20ste eeuw werden gebruikt als scheldwoorden voor queer personen. Ook speelt het in op het stereotype van leerfetisjisme dat vaak met de queer gemeenschap wordt geassocieerd.
Beperkt, bijna gesmoord worden door een zwerm bloemen, viooltjes.

Jas van viooltjes, urethaanrubber en deadstockleer gesponsord door Ecco Leather.

De herinterpretatie van een traditioneel Christelijk verhaal door een queer lens. Sint Sebastiaan belichaamt het ideaal van ephebeïsche schoonheid; de Christelijke fixatie op de begeerlijke lichamen van heiligen en de poreuze grens tussen vlees en het goddelijke worden gezien als homo-erotisch of queer. Met de tegenstelling tussen genot en pijn in het Christelijke martelaarschap. Terwijl de executie van Sint Sebastiaan wordt geïnterpreteerd als een soort coming-outverhaal, waarin de martelaar zijn ware zelf onthult en daarvoor gestraft wordt.
De gebruikte fietsbinnenbanden en ventielen verwijzen naar het land waarin ik opgroeide, herinneringen aan fietstochten in het bos met mijn familie. Tegelijkertijd vertegenwoordigen ze druk en benauwdheid, met het ventiel dat zichzelf dempt en verhardt onder druk tot het uiteindelijk zijn luchtdichtheid loslaat en ontspant.

Broek met hoge taille, van oude fiets binnenbanden (rubber, metaal).

Het verkennen van het lichaam en de menselijke vorm door middel van de spanning tussen het natuurlijke, industriële en historische. Natuur, mythologie en menselijke vormen botsen. Industriële materialen nemen menselijke vormen aan en lijken onopgemerkt te blijven in een wereld vol industrialisatie. Mijn ontwerpen imiteren vervallende huid, wat de menselijke hoop op technologie en industrialisatie symboliseert, een hoop die uiteindelijk leidt tot het verval van materie in de loop van de tijd.

Jurk van deadstock zijde, natuurlijk geverfd, en oude elektriciteitsdraden.

Play video

Over Enzo Keuning

Enzo Keuning maakt mode die persoonlijke verhalen verweeft met design. Opgegroeid als queer persoon en drieling in de Nederlandse countryside, verkent Enzo de mix van vrijheid en beperking, en vertaalt herinneringen en emoties in expressieve ontwerpen met rest, deadstock en zelfgekweekte materialen.

The Blooming Cardinal

The Pleasure and Pain of Saint Sebastian

Humanoid of Decay

Partners