Zoeken

Sluit zoeken
Forward Furniture

Wrapping Waste

Digitale tools voor hergebruik van leerafval: hoe algoritmes hoezen genereren voor elk gestoffeerd object.

Complete series of generated upholstery objects. — © Emanuel Spiecker

Bijna een half miljard vierkante meter leer wereldwijd belandt elk jaar als afval bij de productie van gestoffeerde meubels. Ik heb algoritmes ontwikkeld die nieuwe gestoffeerde objecten genereren uit gedigitaliseerd leerafval. Het resultaat is volledig gebaseerd op de vorm van het materiaal.

Op weg naar een nieuwe technologie

Massaproductie heeft producten betaalbaar en breed toegankelijk gemaakt. Maar het heeft er ook toe geleid dat we een esthetiek accepteren die wordt bepaald door gestandaardiseerde materialen. Natuurlijke grondstoffen worden in starre, hoekige vormen gedwongen om te voldoen aan de eisen van industriële productie. Wat als technologie zich aanpaste aan natuurlijke materialen, in plaats van andersom?

Wrapping Waste onderzoekt precies die logica. Intelligente algoritmes worden gebruikt om het potentieel van onregelmatige materialen en reststukken te herkennen. Leerafval dient hier als casestudy:
Een reeks programma’s die het volledige proces in kaart brengen — van het scannen van de leerstukken, tot het ontwerpen van het meubilair, tot het genereren van het patchwork-omslag. In deze laatste stap worden onregelmatige stukken zodanig gerangschikt dat ze de oppervlakte op de meest efficiënte manier bedekken.

Met deze ontwerp-tools heb ik een serie gestoffeerde meubels gemaakt van leerafval, genaaid met een industriële naaimachine en gevuld met restanten schuim. Al het leer werd genereus gesponsord door het Italiaanse meubelmerk MOROSO.

De Digitale Fabriek: Hoe het Werkt

De kernsoftware vereist een reeks intelligente taken om digitaal platte leerstukken om te zetten in een efficiënte, evenwichtige verdeling over het complexe oppervlak van een ontwerpobject. Een animatie illustreert de digitale workflow.
Het begint met een ruw plan dat een vooraf ingestelde ontwerp-richtlijn volgt en verfijnt dit iteratief, met toenemende niveaus van detail en nauwkeurigheid. Met elke stap ontstaat de omslag geleidelijk, waardoor het systeem tot wel 96% van het materiaal efficiënt kan benutten.

Vereenvoudigde processtappen:

• Sorteren & Kwantificeren – leerstukken worden geselecteerd op basis van hun oppervlakte
• Analyseren & Rangschikken – raamwerken van leerstukken worden rond het ontwerpobject geplaatst
• Wikkelen & Interageren – raamwerken worden op het ontwerpobject gewikkeld terwijl ze met elkaar interageren
• Verfijnen & Prioriteren – originele stukken worden hersteld op hun definitieve positie en gerangschikt volgens gebruikersinstellingen
• Trimmen & Uitrollen – stukken worden door andere stukken getrimd volgens prioriteit, en de resulterende stukken worden plat gemaakt tot naaimallen

Elke stap werkt in een iteratieve omgeving.

Vooruitkijken!

Elk jaar worden wereldwijd ongeveer 4,4 miljard vierkante meter leerhuiden geproduceerd, waarvan ongeveer 1,1 miljard vierkante meter in de meubelproductie terechtkomt. Gewoonlijk wordt ongeveer 45% hiervan als reststuk weggegooid — bijna een half miljard vierkante meter. Hier kunnen algoritmes ingrijpen, door het afval te hergebruiken voordat het wordt versnipperd of verwerkt in andere materialen.

Maar leer is slechts één voorbeeld — dagelijks wordt er miljarden vierkante meters vergelijkbaar materiaal weggegooid dat met soortgelijke technologieën herwaardeerd kan worden. Voor een succesvol resultaat zijn echter een goed ontworpen product en een nauwkeurige configuratie van de parameters essentieel. Daarom blijft de rol van de ontwerper uiteindelijk onvervangbaar.

Play video

Over Emanuel Spiecker

Ik ben een jonge productontwerper gevestigd in Bünde, Duitsland. Tijdens mijn studie aan de HfG Karlsruhe heb ik projecten ontwikkeld op het gebied van verlichting, parametrisch ontwerp en designonderzoek. Mijn werk richt zich op het creëren van praktische, duurzame en schaalbare oplossingen

Wrapping Waste Couch, 205cm x 110cm x 45cm — © Emanuel Spiecker

Cut pieces resulting from the digital process. — © Emanuel Spiecker

Section of the digital process animation. — © Emanuel Spiecker

Partners

Andere deelnemers

Forward Furniture

Vorige Volgende

Andere deelnemers

Forward Furniture

Vorige Volgende